Mereka yg sentiasa comey...

MariBantuMenabung(MBM)

Friday 6 April 2012

SENTAP...




Hari ni emosi cik comey sgt2 kurang stabil. Satu hari sensitip jer...Benda kecik pun jd besar...Skit2 nk sentap... Air mata pun senang jer kuar... Perubahan hormon kot..hiihii...

Korang pun mesti camtu gak kan..Mudah tersentap ( sentap = terasa ati + sakit ati) ngan org lain samada family, suami, isteri, kekasih atau pun kawan2..senang citer kita cepat terasa hati ngan org2 yg rapat or org2 yg kita sayang.. Betul x??

Ni cik comey nk bagi beberapa tips untuk mengurangkan perasaan SENTAP tu.
  1. BERTENANG. Camner nk bertenang??Cuba untuk diam n tarik nafas dalam2.  Jangan tengok atau fikir tentang orang yang buat kita rasa sakit ati / terasa ati.
  2. LUAHKAN. Aik, td suh diam, pastu suh luahkan plak.Yang mana satu ni??hiihii..Jangan pening2, luahkn perasaan tu x semestinya dengan kata2. Kita boleh jer luahkan perasaan kita tu dengan tulis kt kertas. Tulis la apa yg kita tak puas ati or terasa ati. Tulis sampai puas ati lepas tu bakar kertas tu.
  3. TIDUR. Ini terapi yg paling cepat untuk melegakan hati. Bila kita tidur, automatik kita diam n lupakan seketika perasaan sentap tu.
  4. MANDI. Ini boleh melegakan badan dan minda kita. Badan bila terkena air sejuk lebih segar n hope leh sejukkn ati kita sekali...
  5. MENANGIS. Menangisla sepuas-puasnyer..Klu segan nk nangis, menangisla sambil mandi. Menangis membuatkan hati kita lebih tenang. Kadang2 kita perlu menangis untuk jadi lebih kuat.
  6. KEMBALI KEPADA PENCIPTA. Cara yang paling terbaik untuk melegakan hati kita ialah dengan kembali kepada ALLAH. Berwuduk, solat, mengaji AL-Quran, berzikir dan berdoa. InsyaALLAH, akan beroleh ketenangan.

Nota Jari : Sebenarnya, cik comey tengah homesick sbb tu cepat sentap...huuhuu





2 Jejari comey:

  1. tak mau lah sentap2..senyum lah sikit..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hiiihii..dah x sentap dah...skrg pun tgh senyum.. thanks.. =)

      Delete

Jejari anda memang comey...Tq sudi komen... (^__^)