Mereka yg sentiasa comey...

MariBantuMenabung(MBM)

Friday 6 January 2012

Perkongsian Fadhilat Bismillah


Sebagai umat Islam, ungkapan Bismillah kita sebut setiap hari kerana di dalam setiap solat kita membaca surah A-Fatihah dan Bismillah termasuk d dlm surah ini.Umat Islam mmg dianjurkan untuk memulakan setiap pekerjaan dgn bacaan Bismillahirrahmanirrahim. Membaca Bismillah setiap kali melakukan sesuatu pekerjaan atau perbuatan sebenarnya memberi banyak kebaikan. Allah memerintahkan para malaikat supaya mencatat pahala bagi umat yang membaca Bismillah.

Rasulullah bersabda, “Setiap perkara yang tidak dimulai dengan bismillah (dalam riwayat lain: dengan mengingat Allah), maka amalan tersebut terputus (kurang) keberkatan-Nya.”

 Fakta tentang BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...
  • Bismillah itu tertulis di permulaan setiap surah di dalam Al-Quran kecuali Surah At-Taubah.
  • Dalam satu ungkapan Bismillah, kita telah menyebut 3 nama ALLAH iaitu - ALLAH, Ar-RAHMAN dan Ar-RAHIM
 
Fadhilat / Kebaikan BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...
  1. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.
  2. Bagi ibu yang mempunyai anak yang bebal atau degil, maka bacalah Bismillah sebanyak 786 kali dan tiupkan pada air lalu diberi minum kepada anak itu selama 7 hari berturut-turut pada saat matahari terbit, insyaALLAHanak itu akan berubah.
  3.  Mereka yang berniaga bacalah sebanyak 786 kali di hadapan kedainya lalu di hembuskan selama tujuh hari. InsyaALLAH dengan izin ALLAH maka majulah perniagaannya.
  4. Membaca Bismillah sebanyak 313 kali serta 100 kali selawat ke atas nabi SAW pada waktu pagi hari ahad sewaktu matahari terbit dengan menghadap kiblat, insyaALLAH akan mendapat rezki yang tidak di sangka-sangka.
  5. Barangsiapa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM sebanyak 41 kali di telinga orang yg pengsan maka dia akan segera sedar dengan izin ALLAH
  6. Tulis sebanyak 35 kali lalu di letakkan di pinturumah, insyaALLAH terlindung dari rasukan jin dan syaitan.
  7. Untuk mengubati sakit pening pula hendaklah dituliskan lafaz Bismillah sebanyak 21 kali ke atas kertas lalu dikalungkan kepada orang sakit itu.
  8. Sesiapa yang membaca Bismillah sebanyak 50 kali di hadapan orang zalim atau penguasa yang bengis, maka segera dia tunduk atau ketakutan.
  9. Sesiapa yang membaca Bismillah dengan sempurna sebanyak 786 kali pada segelas air, lalu diberi minum kepada orang yg dicintai, maka orang itu akan sangat mencintainya.

Senarai di atas sebahagian kecil kelebihan bacaan BISMILLAH dan ingat lah kita berusaha, hanya ALLAH yang menyembuh atau menentukannya.




SUMBER : Mr. Google and You Tube.


Nota Jari : Sama2 kita mengamalkan BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....semoga segala apa yg kita lakukan diberkati-NYA dan mendapat pahala....

No comments:

Post a Comment

Jejari anda memang comey...Tq sudi komen... (^__^)